C:\HostingSpaces\msc-isfp.ir\archive.msc-isfp.ir\wwwroot\tools\picture\sub\398828427climb-the-peak-alamkuh-from-the-german-disk-950527.jpg صعود قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها - گروه کوهنوردی چکاد اصفهان
پنل کاربری

مدت اجرا : چهار و نیم روزه

قلل صعود شدن در برنامه : علم کوه و سیاه سنگ ها

اولین آب قابل دسترس در روز اول :

1.       گوسفند سرای بریر ( ابتدای مسیر کنار اولین پل چوبی )

2.     کنار سنگ کشتی ( ابتدای دره اسپد ) ارتفاع ۲۷۰۰

3.    چشمه به صورت آبشخور در ارتفاع ۳۲۶۰

4.     پناهگاه سرچال در ارتفاع ۳۷۰۰

5.     در مسیر یخچال علم چال استفاده از آب یخچال

یخچال موجود در منطقه :

منطقه علم کوه دارای ۷یخچال عمده و مهم می باشد :

1.       هفت خوان (بزرگترین یخچال طبیعی کشور)

2.     علم چال

گزارش نویس و عکاس : محمد معینی

اعضاءگروه چکاد : وحید همایونی و محمد معینی

معرفی منطقه :

رشته کوه تخت سلیمان (علم کوه) از چندین رشته کوه عظیم و بلند تشکیل شده که همگی جزئی از خط الراس اصلی البرز می باشند. قله علم کوه۴۸۵۰متر ارتفاع دارد و دومین قله بلند ایران است.  این قله از شمال با کمی انحراف به شانه کوه، جنوب به قله خرسان، سمت شرق به سیاه سنگ ها متصل می باشد و در سمت غرب این قله یخچال هفت خوان و یخچال شمال غربی قرار گرفته اند. دیواره شمالی این قله عظیم بیش از ۸۰۰متر ارتفاع دارد که جزء بلند ترین دیواره های کشور است. جبهه شمال را عموما بعنوان دیواره علم کوه می شناسند، البته جبهه شمال غربی علم کوه نیز به شکل دیواره و یخچال می باشد که توسط تیغه ای موسوم به گرده آلمان ها این دو دیواره از هم جدا گشته اند.

روز شمار برنامه :

حضور گروه های مختلف در منطقه علم چالو اخبار رسیده از آنها نوید فصل مناسب صعود قله علم کوه از مسیر گرده و دیواره رو می داد و شوق یک برنامه ریزی برای صعود از مسیر گرده را در دل ما دو چندان می کرد. بنا بر این با مشورت و راهنمایی گرفتن از پیشکسوتان گروه آقایان هادی فوقانی،  مصلحی و سلیمانی ، کسب اجازه کردیم تا عزم اجرای این برنامه را خارج از برنامه های بولتن گروه کنیم روز چهارشنبه ۲۷مرداد ساعت 15:30 عصر  با وسیله نقلیه شخصی از نجف آباد به سمت منطقه کلاردشت رهسپار شدیم که با توجه به ترافیک جاده چالوس ساعت ۲نیمه شب  به رودبارک رسیده و شب را در پارک رودبارک به صبح رساندیم.

روز اول پنجشنبه ۲۸مرداد

ساعت ۶:۳۰صبح از خواب بیدار شده و وسایل را جمع و جور کرده و با ماشین به سمت قرارگاه ونداربن حرکت کردیم . ساعت ۸صبح با برداشتن وسایل لازم جهت صعود و تنظیم کوله ها ، با کوله سنگین قرارگاه را ترک کردیم (ارتفاع ۲۲۲۵). ساعت ۱۰در کنار سنگ کشتی (۲۷۰۰) ۲۰دقیقه جهت صرف صبحانه توقف کردیم  و در نهایت در ساعت 14:20  عصر به پناهگاه سرچال (ارتفاع 3۷۰۰) رسیدیم. پس از حدود یک ساعت استراحت و صرف ناهار ،  پناهگاه را ترک کرده و به سمت یخچال علم چال حرکت کردیم . ساعت ۷عصر به محل پناهگاه خرابه علم چال (۴۲۰۰)رسیدیم و کمپ را برپا کردیم.

روز دوم : جمعه ۲۹مرداد

با توجه به خستگی روز گذشته بخاطر کوله کشی سنگینی که کرده بودیم و فنی بودن مسیر صعود پیش رو لازم دیدیم که امروز را استراحت  کنیم  و انرژی لازم برای صعود فردا را ذخیره کنیم تا دقت و تمرکز کافی برای روز صعود داشته باشیم . ساعت ۷صبح از خواب بیدار شدیم با بچه های گروه آرش اصفهان که روز گذشته مسیر گرده را صعود کرده بودند گپ و گفتگوئی داشتیم و از آقای سینا حیدری که سرپرستی گروه را بر عهده داشت اطلاعاتی در مورد مسیر صعود گرفته و صبحانه را در کنار آنها صرف کردیم. ساعت ۱۰صبح بعد از بدرقه بچه های گروه آرش ما نیز خود را مهیای صعود تا گردنه شانه کوه کردیم تا هم برآوردی از مسیر صعود داشته باشیم و هم اینکه چون تنها جایی است که تلفن همراه آنتن میداد ، بتوانیم پشتیبان را از تغییرات پیش آمده در برنامه  مطلع کنیم.

روز سوم : شنبه ۳۰مرداد

ساعت ۳:۳۰از خواب بیدار شدیم و آماده حرکت شدیم و ساعت ۴کمپ را به مقصد گردنه شانه کوه ترک کردیم. پس از یک پیمایش آرام در ساعت۵:۴۵به گردنه شانه کوه و ابتدای مسیر گرده رسیدیم.  در ساعت ۶:۱۵پس از پوشیدن هارنس و کلاه و آماده کردن ابرار فنی لازم ، صعود خود را شروع کردیم. پس از گذشتن از سه رکابی و دو رکابی از کنار سنگ سیاه اصفهان تراورس و با ادامه صعود در ساعت ۱۰در کنار سنگ سماور جهت صرف صبحانه (ارتفاع ۴۷۵۰) توقف کردیم . پس از صعود آخرین طول طناب در نهایت مسیر گرده به پایان رسید و با پیمایش ۱۰دقیقه ای در ساعت ۱۱قله علم کوه را در آغوش کشیدیم. با گرفتن عکس یادگاری، در ساعت ۱۱:۳۰قله را ترک کرده و وارد مسیر سیاه سنگ ها شدیم و در ساعت ۱۳به جانپناه سیاه سنگ ها رسیدیم. بعد از صرف ناهار مختصری ، فرود خود را ادامه داده و با طی مسیر ریزشی و عبور از سیم بکسل ها که به تازگی ترمیم شده بود به انتهای مسیر رسیده و فرود از مسیر شن اسکی سیاه سنگ ها به یخچال علم چال رسیدیم و با عبور از یخچال در نهایت در ساعت ۱۶به محل کمپ رسیدیم . با صرف غذایی مختصر و ریکاوری با جمع کردن وسایل خود در ساعت ۱۹:۳۰  علم چال رو به سمت پناهگاه سرچال ترک و در ساعت ۲۱:۳۰به پناهگاه سرچال رسیدیم و شب را در خوابیدیم.

روز چهارم : یکشنبه ۳۱مرداد

صبح زود از خواب بیدار شدیم و پناهگاه سرچال رو در ساعت ۶:۳۰ترک و در ساعت ۹:۳۰به قرارگاه ونداربن رسیدیم . با گرفتن یک دوش آب گرم خستگی را از تن بدر کردیم و با خداحافظی از منطقه زیبای تخت سلیمان در ساعت ۱۱به سمت اصفهان به راه افتادیم و ساعت حدود ۲۲به شهر نجف آباد رسیدیم و با پایان گرفتن این سفر خوش ، خاطره یک صعود شیرین و به یاد ماندنی در دفتر خاطراتمان به ثبت رسید . در پایان ذکر این نکته را لازم میدانم که باتوجه به اینکه تیم های مختلف از سطوح متفاوت آمادگی فنی برخوردارند از ذکر جزئیات نکات فنی مسیر  و ابزار فنی مورد نیاز برنامه خودداری میکنیم. ولی این نکته شایان ذکر است که داشتن یک راهنمای مسلط به مسیر یکی از ملزومات بوده و کمک شایان توجهی به داشتن یک صعود ایمن و شیرین می کند.

عنوان تصویر
:صعود قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها - گروه کوهنوردی چکاد اصفهان
بازدید
:185

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.