C:\HostingSpaces\msc-isfp.ir\archive.msc-isfp.ir\wwwroot\tools\picture\sub\601680297zarrin-mountain-climb-950603.jpg صعود قله زرین کوه - گروه کوهنوردی چکاد
پنل کاربری

مسئول محیط زیست :محسن فوقانی

نحوه اجرای برنامه : مستقل

گزارش نویس/ عکاس و امداد : محمد نوری زاده

اعضای شرکت کننده : هادی فوقانی ، زهرا اکبرشاهی ، ناصر فوقانی ، محسن فوقانی ، پرویز سلیمانی ، سعید مستاجران ، محمد نوری زاده

مهمانان :علی اوقانیان ، حسن مرشدی ، فرزانه فوقانی ، سپیده فوقانی ، جهان حیدری ، منصور زارعی

مشخصات :

در ۱۵ كيلومتري شرق دماوند درجنوب درياچه تار و هوير يكي از كوه هاي دماوند با نام «زرين كوه» با قامت ۳۸۵۰ متر در برابر دوبرار سر تعظيم فرود آورده است. از فراز آن مناظر بسيار زيبا و بديعي جلوه گر مي باشد. نماي بسيار زيبا و جذاب قله دماوند از وراي خط الراس باشكوه دو برار و ديدن دو درياچه تار و هوير در زير ديوار هولناك شمالي زرين كوه مناظري است كه مدتي ديدگان هر بيننده اي را به خود مشغول مي سازد.

قله زرين کوه مكان مناسبي براي شناسايي مسيرها و بررسي قلل خط الراس ۶۴ كيلومتري قره داغ (ماز) است. اين كوه ها با تكه برف هاي زمستاني كه روي گرده ها و يالهاي خود دارند، جلوه ويژه اي به مناظر اطراف بخشيده اند. اگر به جنوب زرين كوه بنگريد سرسبزي باغ هاي جابان، سربندان و آبسرد همچون جنگلي مسطح جلوه گر مي باشند. در افق دورتر كوه هاي جنوبي دماوند شامل كوه قوچ (۲۶۲۲ متر)، كوه قره قاچ (۲۵۴۶ متر)، خزك (۲۵۸۷ متر) و  را مشاهده مي كنيد.

در دامنه جنوب غربي زرين كوه، كوه خاكي (۳۴۵۰ متر)، كوه گنجي (۳۶۰۰ متر) و كوه اشنه در (۳۰۵۰ متر) پيش درآمدهاي صعود به اين قله مي باشند. در صعود غرب به شرق (مسير سركسيل) اين ارتفاعات را يكي پس از ديگري مشاهده خواهيد نمود. با نيم نگاهي به شرق زرين كوه دو كوه به نام هاي سل (۳۶۵۰ متر) و چمنداب (۳۳۰۰ متر) و دره بسيار زيبا و سرسبز دهنار، هوير، يهر، مومج را مشاهده خواهيد كرد.

موقعیت جغرافیایی :

قله درجناح جنوبی رشته کوه های فیروز کوه در شمال ده جابان وخسروان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است.

بررسی توپوگرافی قله :

خط الرأس طولانی زرین کوه از شرق به غرب از حد فاصل آبادی دلی چای تا شهردماوند امتداد می یابد واز قلل متعددی تشکیل گردیده که مهمترین آنها چمند آب و اشته در می باشند. شاخک قله مانند سل در جنوب قله اصلی و سراسر جناح کاسه مانند شمالی آن توسط دیواره های مرتفعی احاطه گردیده است.

مسیر های صعود به قله :

برای دیدار از طبیعت آرام و زیبای دامنه و قله زرین کوه چندین مسیر دسترسی وجود دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت خود را دارد.

1.      مسیر شمالی از کنار دریاچه تار بطول تقریبی ۳ کیلومتر ، کوتاهترین مسیر و دارای شیب یکنواخت و تند تا قله میباشد.که در فصل بارش بسیار مشکل بوده و خطر بهمن وجود دارد که در فصل زمستان و برفی بسیار مشکل می باشد و توصیه نمی شود.

2.      مسیر شرقی از شمال روستای جابان شروع میشود که طولانی ترین مسیر میباشد.

3.      مسیر غربی مسیری متوسط با طول تقریبی ۱۰ کیلومتر در ابتدا شیب ملایم و از کیلومتر ۳ به بعد با شیب نسبتا تند اما با عوازض طبیعی زیبا مثل آبشار و تنگه و

4.      مسیرجنوبی  که از روستای خسروان می باشد که از داخل دره  و کنار رودخانه با عبور از آبشارها و شیبهای تند و سنگین می باشد وصعود  ازاین مسیر نیاز به  آمادگی بدنی بالایی دارد، از زیر قله سل  انجام میگردد.

چشم انداز قله :

با صعود بر روی این قله دور نمایی زیبا از دریاچه های تار و هویر در زیر پا و سمت شمال و قله سر به فلک کشیده دماوند عزیز در گرای 355 درجه و باز در همان راستا قله دوبرار و خط الراس معروف خودش را خواهیم داشت. همچنین دشت آبسرد و جابان و باغات سیب زیبا در جنوب و از رودخانه دلیچای تا سیدان و سربندان در شرق تا شهر دماوند و گیلاوند روستاهای اطراف در غرب دیده میشود.

روز شمار برنامه

شامگاه چهارشنبه 3 شهریورماه 1395 ساعت 22:25، 10 تن از همنوردان گروه چکاد از دروازه تهران به سمت تهران و نهایتا روستای جابان به راه افتادیم. حوالی ساعت 5 صبح 3 تن از همنوردان در تهران به ما پیوستند و مجموعاً تیم 13 نفری ساعت 6:45 صبح به روستای جابان از توابع شهرستان دماوند رسیدیم. کوله ها را از ماشین پایین گذاشته و پس از صرف صبحانه در کنار جوی آبی که از کنار خیابان انتهایی روستا میگذشت، وسایل اضافی را داخل ماشین گذاشته و پس از نرمش و معارفه با کوله سبک در ساعت 7:40 صبح راهی قله شدیم. حدودا هر یک ساعت بین 5 تا 10 دقیقه استراحت داشتیم و پس از طی 8.5 کیلومتر مسیر و افزایش 1600 متر ارتفاع در ساعت 14 به قله ی زرین کوه (زرینه کوه) به ارتفاع 3840 متر رسیدیم. عکسی به یادگار با پرچم گروه گرفته و در ساعت 14:15 به سمت دریاچه تار حرکت کردیم. ساعت 15:55 به دریاچه تار رسیدیم و به خاطر دیر رسیدن مینی بوس تا ساعت 18 در کنار دریاچه وقت گذراندیم. در محل دریاچه یک پاسگاه محیط زیست نیز وجود دارد و طبق مقررات شنا و ماهیگیری در دریاچه ممنوع است. هرچند به ندرت بعضی از گردشگران در ساحل دریاچه تنی به آب سرد دریاچه می زدند. شب را در ضلع شمالی دریاچه که خلوت تر بود کمپ زدیم.

روز جمعه ساعت 7 صبح پس از جمع آوری کمپ، وسایل را به مینی بوس انتقال دادیم و با کوله سبک از طریق دره ی غربی دریاچه تار به سمت شهر دماوند به راه افتادیم. ابتدا برنامه این بود که روز جمعه صرفاً تا دریاچه هویر پیمایش کوتاهی داشته باشیم اما پس از پیشنهاد یکی از همنوردان و مشورت با دوستان تصمیم گرفتیم مسیر دره غربی را جایگزین کنیم. هرچند در ابتدا مسیر دره خشک بود اما بعد از حدود 15 دقیقه پیمایش در داخل دره با چند چشمه آب مواجه شدیم که دره را سیراب میکرد و در طول دره به حجم آب اضافه میشد. پیمایش را در کنار رودخانه ادامه دادیم و در طول مسیر بارها از رودخانه عبور کردیم هرچند عبور از رودخانه به علت حجم مناسب آب مشکلی به همراه نداشت. برخی نقاط دره تنگ تر میشد و امکان پیمایش از کف دره و ساحل رودخانه وجود نداشت و بعد از طی 7.5 کیلومتر در داخل دره، به سمت ارتفاعات بالاتر ارتفاع گرفتیم و مابقی مسیر را از روی پاکوب نسبتا مشخصی ادامه دادیم. پس از حدود نیم ساعت مجدد به کف دره بازگشتیم. به نظر میرسد این دره به ندرت توسط گروه های کوهنوردی مورد استفاده قرار گرفته باشد و طبق بررسی های اینترنتی نگارنده در زمان تدوین این گزارش، گزارش مستندی در مورد پیمایش دره به دست نیامد و به نظر میرسد بیشتر مورد استفاده محلی ها باشد. در ساعت 13:15 برای ناهار در حدود 45 دقیقه استراحت کردیم. در قسمت پایانی دره قبل از ورود به شهر دماوند در محلی مناسب که حالت حوضچه داشت، برخی از همنوردان تنی به آّب زدند و در نهایت ساعت 16:40 به شهرک روح افزا در شهر دماوند رسیدیم. کمی منتظر مینی بوس شدیم و ساعت 17:30 سوار بر مینی بوس شهر دماوند را به مقصد تهران و اصفهان ترک کردیم. در تهران 3 تن از همنوردان پیاده شده و پس از گذر از ترافیک نسبتا سنگین عصرگاهی تهران، جلسه انتقادات و پیشنهادات برگزار شد. سرپرست و برخی دوستان نسبت به نظم گروهی در هنگام حرکت تذکر دادند. همچنین پیشنهاد شد برای پیمایش دره غربی تار به دماوند از کلاه ایمنی استفاده شود. ساعت 2:30 بامداد شنبه 6/6/95 به شهر اصفهان (دروازه تهران) رسیدیم و برنامه در اصفهان به پایان رسید.

عنوان تصویر
:صعود قله زرین کوه - گروه کوهنوردی چکاد
بازدید
:158

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.