C:\HostingSpaces\msc-isfp.ir\archive.msc-isfp.ir\wwwroot\tools\picture\sub\651141206photo_2016-09-07_11-12-25.jpg گزارش برنامه صعود به قله هفت تنان (آمادگی دماوند ویادواره مرحوم بهمن کاظمی)
پنل کاربری
آگهی

مجوز های فعالیت

هیات های داری مجوز

گروههای دارای مجوز

گزارش برنامه صعود به قله هفت تنان (آمادگی دماوند ویادواره مرحوم بهمن کاظمی)
1395/06/17

1- مشخصات کلی برنامه:

نام منطقه: زردکوه بختیاری

مسیرهای صعود: دره جهادی (مسیر زمستانه) و دره پونه (مسیر تابستانه)

تاریخ اجرای برنامه:11/6/1395 تا 12/6/1395

مدت برنامه: 2 روز

نحوه اجرا (مستقل یا مشترک): برنامه مشترک گروه آرش اصفهان و گروه دنای اصفهان

نام گروه میزبان یا مهمان: گروه اجرا کننده گروه کوهنوردی آرش اصفهان بود.

مبدا حرکت: فلکه دروازه تهران، ابتدای خیابان امام خمینی

ساعت و تاریخ حرکت: 11/6/1395 ساعت 4:30

فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مکانی: فاصله دروازه تهران تا روستای شیخ علیخان از نظر زمانی چهار ساعت با مینی بوس و از نظر مسافت حدود 200 کیلومتر راه است.

نحوه دستیابی به منظقه (وسیله نقلیه عمومی یا شخصی): دو دستگاه مینی بوس

2- نام مسئولین واعضای شرکت کننده:

سرپرست :  احسان حیدری (گروه کوهنوردی آرش اصفهان) و خانم صهبا (گروه کوهنوردی دنا)

مسئولین فنی : آقای جواد مرندی

سر قدم: آقای عبدال کریمی

عقب دار : آقای یاسر عموشاهی

عکاسان : آقای مظفر ماست بندزاده و خانم زهره یارمحمدی

گزارش نویس : آقای امیرمسعود تاکی

تعداد اعضا : ۵۰ نفر (۳۹ نفر از گروه آرش و ۱۱ نفر گروه دنا)

راهنما: -

3- سیمای جغرافیایی منطقه:

زرد کوه بختیاری با طول 123کیلومتر و عرض متوسط 20کیلومتر در جنوب غربی ایران در استان چهارمحال و بختیاری واقع می باشد . این رشته کوه که بلند ترین کوهستان زاگرس مرکزی محسوب  می شود از شمال غربی به طرف جنوب شرقی کشیده شده است که در شهرستان کوهرنگ قرار دارد.

این‌کوه که در نزدیکی چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.

ویژگی ‌های خاص

از جمله مهمترین ویژگی‌های زردکوه باید از دریاچه سد کوهرنگ، یخچال‌های ایلوک، یخچال کول خدنگ ، پورسونان و خرسان و دریاچه نازی، همچنین از جنگل‌های تک درخت بازفت نام برد.

رودها

رشته کوه زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافته‌است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانهٔ پرآب کشور (کارون و زاینده‌رود) نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

رود کارون

رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران است. این رود با طول ۹۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودی‌ست که تنها در داخل ایران قرار دارد و همچنین تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز از رودخانه کارون تامین می‌شود.

زاینده‌رود

زاینده‌رود، مهم‌ترین رود مرکزی ایران است که از چکاد ۳ تا ۴ هزارمتری همیشه پربرف زردکوه بختیاری و کوهرنگ در استان چهار محال بختیاری سرچشمه می‌گیرد. این رود خانه پس از طی یک مسیر پر پیچ و تاب در شهرستان شهرکرد از سمت غرب استان اصفهان وارد این استان می‌شود. نام رودخانه‌ی زاینده‌رود همواره با نام شهر اصفهان گره خورده‌است، به گونه‌ای که هرجا از اصفهان نامی به میان می‌آید، همگان این شهر زیبا را با رودخانه‌ی نامور او می‌شناسند.

قله‌ها

از قلل زیبا و معروف آن می‌توان به کلونچین یا شاه شهیدان ،هفت تنان ، زرده، دوزرده، کینو ، سیردان و قنبرکش اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله هفت تنان ۴۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

وضعیت قلل در زمستان

صعود زمستانی به منطقه زردکوه علیرغم تکنیکی نبودن با وجود حجم بسیار سنگین برف و همچنین شرایط سخت آب و هوا که‌ معمولا سه تا چهار روز به طول می انجامد، از جمله دشوارترین و طولانی ترین برنامه‌های زمستانی بوده و نیازمند توان بالا ، تجهیزات کامل ، تجربه و همچنین برنامه ریزی مناسب می باشد.

نام نزدیک ترین شهر یا روستا: نام نزدیک ترین شهر به قله هفت تنان چلگرد و نزدیک ترین روستا به این قله روستای شیخ علیخان است.

4- شرح اجرای برنامه:

شرح گزارش:

به نام آفریننده کوه ها

ساعت ۴:۳۰ صبح روز پنج شنبه مورخ ۱۱ شهریور سال ۹۵ از میدان جمهوری اسلامی به وسیله سه دستگاه مینی بوس اصفهان را به مقصد کوهرنگ ترک کردیم. همچنین ۳ نفر از گروه فراز شهرکرد به وسیله خودرو شخصی از شهرکرد با ما همراه شدند. ساعت ۱۱ به مبدا صعود رسیدیم. ابتدا جلسه معارفه برگزار شد و همگی دقایقی از سخنرانی پیشکسوت غارنوردی و کوهنوردی استاد معرفت فیض بردیم. حضور اساتید این رشته من جمله اقایان کریمی، مرندی و مهندس سماواتی در جمع باعث دلگرمی دوستان و همچنین آمادگی روانی بالا جهت صعود شد . سپس از زبان مهندس سماواتی خاطراتی را از مردانگی زنده یاد بهمن کاظمی شنیده و از خداوند برای ایشان طلب مغفرت کردیم. پس از آن توضیحاتی راجع به برنامه داده و وظایف افراد مشخص شد. پس از گرم کردن ساعت ۱۱:۳۰ صعود را آغاز کردیم.

با سرعتی نسبتا آرام ولی بدون توقف حرکت میکردیم و به طور میانگین هر یک ساعت پیمایش ۱۰ دقیقه استراحت میکردیم. مسیر پاکوب نسبتا مشخصی دارد و در موازات دره قرار دارد. پس از دو ساعت پیمایش پناهگاه رویت شد اما با توجه به کم ارتفاع بودن پناهگاه و انرژی زیاد افراد در روز اول از قبل تصمیم بر آن بود که در ارتفاع بالاتری کمپ بزنیم. از این پناهگاه معمولا در فصول سرد و برفی سال استفاده می شود.

ساعت 15:10 در ارتفاع ۳۲۰۰ متر به چشمه ای رسیدیم و با نظر سرپرست جهت صرف ناهار و برداشت آب توقف کردیم. نکته قابل توجه اینکه در طول مسیر گاها به مقداری آب راکد یا جاری برخورد میکردیم که هیچکدام جهت شرب مناسب نبود و تنها آب قابل اطمینان در زمان صعود ما همین چشمه بود که آبی با فشار اندک از لوله خارج می شد. ساعت 16:۳۰ مجددا حرکت را آغاز کردیم و پس از یک ساعت و نیم پیمایش ساعت 18 به محل شب مانی در ارتفاع ۳۵۵۰ متر رسیدیم. در طول مسیر عمدتا هوا گرم، آفتابی و گاها ابری با نسیم ملایم بود. با توجه به تعداد چادر های زیاد و مکان های صاف اندک ناگزیر به ۳ گروه تقسیم شدیم‌ و با فاصله چند ده متری کمپ زدیم.

پس از صرف شام همگی کوله های قله را آماده کرده و به استراحت پرداختیم. در حالی که اکثر افراد در خواب بودند یک تیم ۴ نفره از گروه آرش که بنا داشتند به صورت شبانه و سرعتی به وسیله جی پی اس و بدون راهنما به کمپ بپیوندند ساعت ۱ بامداد صعود را آغاز کرده و پس از سه ساعت و بیست دقیقه به ما پیوستند. با توجه به اینکه پشتیبانی تلفن همراه در طول مسیر بسیار ضعیف بود، به وسیله بی سیم با سرپرست در تماس بودند. ‌صبح هنگام پس از صرف صبحانه ای سبک و اندکی نرمش ساعت ۶:۲۰ دقیقه با انرژی و روحیه ای بالا به سمت قله رهسپار شد. تیم

نکته : منطقه به هیچ‌عنوان برای رها کردن وسایل به حال خود امن نیست و از تیم آرش اصفهان ، آقای شریف شمس قبول زحمت فرموده و در کمپ مستقر شدند. پس از دو ساعت و بیست دقیقه کوهپیمایی در شیبی نسبتا تند ساعت ۸:۴۰  پا بر روی قله زیبا هفتنان گذاشتیم. همگی غرق در شادی و خوشحال از صعودی موفق و مجذوب کوه های زیبا اطراف شدند. سپس به احترام زنده یاد بهمن کاظمی یک دقیقه سکوت کردیم .پس از آن سرود ای ایران با صدای ۵۰ کوهنورد بر زردکوه بختیاری طنین انداز شد. در این هنگام جناب مهندس سماواتی توضیحات جامعی در خصوص منطقه و قلل بلند زرد کوه در اختیارمان قرار دادند.

پس از باز کردن بنرها و عکاسی ساعت ۹:۴۰ به سمت کمپ روانه شدیم. ساعت ۱۱ به کمپ‌رسیده و پس از صرف ناهار و بستن کوله ها ساعت 13:۳۰ به سمت مینی بوس ها رفته و ساعت 17:۳۰ بعد از ظهر صعود را به پایان رساندیم.

نکته : در این صعود ۱۰ نفر از اعضا گروه آرش برای اولین بار پا بر روی قله ای مرتفع تر از ۴۰۰۰ متر نهاده بودند . اسامی این کوهنوردان عبارت است از : بانوان [ سمیرا بیگی ، محبوبه احمدی ، ملیحه احمدی ،زهرا صفاریان، ریحانه سبحانی، منصوره کرمانی] و آقایان [وحید بهجتیان ،علیرضا مزروعی، مهدی موسوی ، احسان سلیمان پور و علی قائدی]

تبریک ویژه ای خدمت این دوستان عرض کرده و آرزو میکنیم همیشه برقرار و برفراز باشند.

ساعت 18:۳۰ پس از سرد کردن به سمت اصفهان حرکت کردیم.

ساعت 23:۳۰ همه افراد صحیح و سالم به اصفهان رسیدند و این صعود لذت بخش به پایان رسید.

منابع دسترسی به آب: چند چشمه در راه قله هفت تنان قرار دارد و معمولا در تمام فصول سال آب دارد ولی پیشنهاد می شود از چشمه های بالا دست استفاده شود.

آموزش های انجام شده در طول برنامه توسط سرپرست یا مسئول فنی:

آقای مهندس سماواتی از چکاد هفت تنان سیمای جغرافیایی منطقه را با ذکر نام قلل منطقه برای کوهنوردان حاضر شرح دادند.

عنوان تصویر
:گزارش برنامه صعود به قله هفت تنان (آمادگی دماوند ویادواره مرحوم بهمن کاظمی)
بازدید
:208
ارسال توسط
:علی حسین پور

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.