C:\HostingSpaces\msc-isfp.ir\archive.msc-isfp.ir\wwwroot\tools\picture\sub\305819037Sari-Alandanbike09.JPG گزارش مصوری از دریاچه الندان و چشمه های باداب سورت در طی دوچرخه سواری از ساری تا باداب سورت
پنل کاربری
آگهی

مجوز های فعالیت

هیات های داری مجوز

گروههای دارای مجوز

1395/06/28

از 13 تا 18 شهریور ، یک برنامه دوچرخه سواری چهار نفره در منطقه چهاردانگه ساری ترتیب دادیم .
دوچرخه ها را در صندوق بغل اتوبوس های بین شهری گذاشتیم و از اصفهان رفتیم ساری .( برای بردن هر دوچرخه ، بیست سی تومان هزینه می گیرن ، که البته قبل از تهیه بلیط حتما باید با راننده هماهنگ کنین  )

هر کدام از ما هم کوله پشتی و تجهیزات خود را روی ترک و خورجین های عقب دوچرخه جاسازی کرده بودیم . من شخصا ترک عقب را با میلگردهای باریکی که با بست لوله گاز به ترک محکم کرده بودم افزایش طول داده بودم تا بتوانم کوله 80 لیتری را مستقیم روی ترک عقب چرخ گذاشته و با کش باربندی به دوچرخه محکم کنم . روشی که مفید از آب درآمد و در طول سفر از این نظر راحت بودم . فکر کرده بودم که خاصیت این روش اینه که اگه در طول سفر خواستین مثلا یک کوهپیمایی داشته باشین و یا به هر علتی مدتی از دوچرخه جدا باشین ، راحت کوله را از دوچرخه جدا کرده و با خود می برین  و وابسته و دلواپس تجهیزاتتون نخواهید بود .

صبح از ساری در جاده ساری به سد رجابی شروع به رکاب زدن کردیم . این جاده در حدود 20 کیلومتری ساری ، دو راه می شه که راه سمت چپ می ره به سمت کیاسر و دامغان و سمنان و راه مستقیم ( سمت راست ) می ره به سد رجایی که امتدادش در یک جاده فرعی ولی آسفالته می ره منطقه سنگده و می رسه به پل سفید .

ما رفتیم به جاده کیاسر و در غروب روز اول و بعد از حدود 70 کیلومتر رکابزنی سربالایی رسیدیم به پای دریاچه الندان . دریاچه الندان در ارتفاع حدود 1000 متری سطح دریا قرار دارد . این دریاچه در فاصله 12 کیلومتری کیاسر است و ما برای رسیدن به آن در سه راهی مقابل پمپ بنزین ( نرسیده به کیاسر ) رفته بودیم جاده فرعی سمت راست ( تابلو داره ) که آسفالته است و سه کیلومتر آخرش ، خاکی است .
در طی روز اول حدود 1100 متر ارتفاع گرفته بودیم . خوشحال بودیم که در پایان روز به کنار دریاچه الندان رسیده و چادر زدیم چون طبیعت صبح گاهی دریاچه الندان ، فوق العاده زیبا و سحرانگیز است که نباید از دستش داد .

صبح فردا انگار که در بهشت بودیم . فضای جنگلی و بکر اطراف دریاچه همراه مه صبحگاهی و صدای پرندگان و گستره مرداب و تنه درختان در اطراف دریاچه ، بیشتر به نمای نقاشی های رویایی و وهم الود می خورد تا به واقعیت .

تا نزدیک ظهر از زیبایی های کنار دریاچه لذت بردیم و گشت و گذار کردیم و سپس حرکت کردیم به سمت کیاسر و ناهار را کیاسر خوردیم . کیاسر ، مرکز بخش چهاردانگه ساری ، یک شهر کوچک و آرام کوهستانی است در مسیر ساری به سمنان

از کیاسر ، ارتفاعات پرشیبی شروع می شه به سمت کوه ها و ارتفاعات البرز . ما تا حدود 15 کیلومتر از این ارتفاعات را رکاب زدیم و در یک منطقه که چشمه و قهوه خانه داشت به سمت فرعی آسفالته سمت راست جاده پیچیدیم که جاده اش در یک سرازیری شدید می رفت به قعر یک دره زیبا که روستای جمال الدین کلا در انتهای آن قرار داشت . در همین جاده سه کیلومتری حدود 300 متر ارتفاع کم کردیم که آه از نهادمان درامد چون باید فردا دوباره همین مسیر را بالا می آمدیم آنهم دوچرخه به دست . چون شیب شدید جاده اجازه سوار شدن نمی داد .

برای شب مانی در روستاها معمولا از فضاهای حسینیه و مساجد استفاده می شه . اگه روستا و شهرک در محل عبور معمول گردشگران باشه معمولا اهالی دارای سابقه تردد طبیعت گردان هستند و راحت می تونین فضای امامزاده ، حسینیه و یا مسجدی را برای شب مانی پیدا کرده و هماهنگ کنین ولی در روستاهای دور افتاده برای کسب اجازه شب مانی در این محل ها نیازمند صحبت و هماهنگی با اهالی و شورای آن روستا خواهید بود .
شب خوبی را در مسجد روستای جمال الدین کلا گذراندیم  و صبحش هم یکی از اهالی فرهیخته اونجا ، صبحانه مهمانمان کرد . یادتون باشه از لحاظ فرهنگی و وجدانی ، کمک به این مساجد و حسینیه هایی را که توش اطراق شبانه می کنین فراموش نکنید .

صبح روز سوم ، دوچرخه به دست خود را از جاده پرشیب روستا به جاده اصلی رساندیم و به سمت ارتفاعات تلمادره رکاب زدیم . تلمداره منطقه ای است 30 کیلومتر بالاتر از کیاسر ( در مسیر کیاسر به سمنان و دامغان ) که پاسگاه پلیس و پمپ بنزین و امکانات رستوران و نانوایی داره و مسیر به سمت چشمه های باداب سورت ( مسیر روستای اُروست ) نیز از انجا جدا می شه

ما رفتیم به سمت جاده فرعی اروست ( در سمت چپ ) که 22 کیلومتر آسفاته داشت و 6 کیلومتر آخرش خاکی بود . این منطقه دیگه آب و هوای نیمه کویری نیمه کوهستانی داره و هر چند مراتع و درخت های پراکنده داره ولی دیگه از طبیعت جنگلی شمال ، خبری نیست .
چشمه های باداب سورت بر روی ارتفاعات و تپه های انتهای این مسیر قرار گرفته اند ( در ارتفاع 1840 متری از سطح دریا ) و قسمت خاکی انتهای مسیر را به علت شیب تند و سنگلاخ بودن جاده باید دوچرخه به دست پیمود .

چشمه های باداب سورت یک نمای استثنایی دارند . از یک دریاچه ( آبگیر ) آب شور سر ریز می شه و در طول شیب تپه ها ، حوضچه های زیبایی شکل گرفته که در نور و تلولو خورشید به رنگ های الوان دیده می شود .دیواره و لبه های این حوضچه ها نیز از رسوبات سختی به رنگ فرمز و نارنجی و زرد تشکیل شده است .  یک کم بالاتر از این آبگیر ، نوع دیگری از چشمه های کوچک قرار داره که از سوراخ هایی از سنگ و صخره های صاف بیرون می زنه و هرچند آب خود این چشمه ها شفافه ولی در طول مسیر خود رگه های بسیار زیبایی شبیه رگ های خونی روی سطح صاف صخره ها ایجاد کرده است . این رسوبات رنگی به علت ترکیبات آهن این چشمه هاست . آب این نوع چشمه ها را اگرچه میشه نوشید ولی ترش مزه و شبیه مزه آب در یک لوله زنگ زده است .

بعد از کلی عکس و فیلم و گشت زنی در اطراف چشمه های باداب سورت ، برای اطراق شبانه به روستای اُروست رفتیم که در حدود ده کیلومتری چشمه های باداب سورت قرار دارد .

صبح فردا ( روز چهارم ) روز برگشت به ساری بود و در این روز بجز بعضی بده بستان های مسیر و یک گردنه پرشیب از تلماره تا ارتفاعات مجاور آن ( که یک ساعت مدام در سربالایی رکاب زدیم ) بفیه مسیر عمدتا سراشیب بود و حدود 2000 متری را که ظرف سه روز گذشته ، ارتفاع گرفته بودیم در روز چهارم ، سرازیری طی کردیم تا ساری . مسافتی حدود 120 کیلومتر که حدود سی چهل کیلومتر انتهای ان را در باران نسبتا شدی طی کردیم . چون پیش بینی بارندگی را از قبل داشتیم با خود پانچو و کاور کوله آورده بودیم . بهر حال مخاطرات و احتیاط های دوچرخه سواری در حاشیه جاده ها که همیشه وجود دارد ولی در مواقع بارندگی و لغزندگی جاده ها دو جندان می شود .
در طول مسیر نیز سرنشینان ماشین ها عموما با بوق و دست تکان دادن تشویقمان می کردند ولی شاید هم بعضی بوق ها به خاطر اخطار و رعایت احتیاط بود .
در ساری مواجه با سیل شدیدی شدیم که خیابان های ساری را تبدیل به رودخانه کرده بود و پیاده روها را تبدیل به آبشار . بهر حال رکاب زدن در این رودخانه و از لابلای ماشین ها لذتی داشت . خوشبختانه به موقع به ترمینال اتوبوس های مسافربری ساری رسیدیم و ساعت 7 بعداز ظهر از ساری به سمت اصفهان حرکت کردیم .

فیلم های این برنامه چهار روزه دوچرخه سواری از ساری تا باداب سورت را در لینک های زیر ببینید :

فیلم : چشمه های رنگی و شگفت انگیز باداب سورت

فیلم :  روستای زیبای جمال الدین کلا در منطقه چهاردانگه ساری

فیلم :  کیاسر ، شهر کوچکی در جاده ساری به سمنان

فیلم :  زیبایی سحرانگیز طبیعت دریاچه الندان ساری

فیلم :  دوچرخه سواری در مسیر ساری به سمنان

دیگر تصاویر این برنامه :

در مسیر ساری به کیاسر ( بعد از سه راهی و پل چورت )

دریاچه و طبیعت زیبا و وهم آلود الندان ( منطقه چهاردانگه ساری )

دوچرخه ها و چادر ما در کنار دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری

متاسفانه در کنار دریاچه الندان نیز مانند بقیه روستا و شهرهای شمال ، زباله ها را به داخل جنگل های اطراف تخلیه می کنند

مسجدی قدیمی و زیبا در شهر کیاسر

خانه ای روستایی در روستای جمال الدین کلا ( منطقه چهاردانگه ساری )

در مسیر چشمه های باداب سورت

چشمه و حوضچه های باداب سورت ( منطقه چهاردانگه ساری )

آبگیر عمیق بالای چشمه و حوضچه های باداب سورت ( آب شور )

حوضچه های پلکانی باداب سورت با آب هایی که در نور روز به رنگ های الوان دیده می شود

چشمه های دیگری از باداب سورت که شبیه رگه های خون هستند

رسوبات دیواره حوضچه های باداب سورت به رنگ های قرمز و نارنجی و زرد هستند

نقشه مسیری که در این چهار روزه با دوچرخه پیمودیم ( رفت و برگشت )

در بالادست شهر کیاسر

عنوان تصویر
:گزارش مصوری از دریاچه الندان و چشمه های باداب سورت در طی دوچرخه سواری از ساری تا باداب سورت
بازدید
:146
ارسال توسط
:هادی انصاری

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.