C:\HostingSpaces\msc-isfp.ir\archive.msc-isfp.ir\wwwroot\tools\picture\sub\4574367567.jpg صعود به قله قبله دنا - گروه كوهنوردي اژكهن
پنل کاربری

عکس: جاوید کاظم زاده، پیمان آزادی

مسئول فنی: اسماعیل صالحی

مسئول محیط زیست: پیمان آزادی

افراد شرکت کننده: جاوید کاظم زاده، مژگان حسن پور، اسماعیل صالحی، مسعود راست قلم، پیمان آزادی، فرهاد جعفری، رضا کلیشادی، سینا پورخلیلی، سپهر پورخلیلی، اعظم رحیمیان، مهدی مناجاتی، احسان صادقی، سعید امینی

شرح گزارش:
نیم روز پنجشنبه ۲۱/۵/۹۵ ساعت 12:30 دروازه شیراز اصفهان را به مقصد سمیرم و روستای خفر با یک دستگاه مینی بوس ترک کردیم. به علت ترافیک این ساعت از روز شهر، خارج از شهر زمان کوتاهی را برای انتقال کوله ها از داخل ماشین به باربند اختصاص دادیم. ساعت ۱۵:۱۵ به سمیرم رسیدیم و پس از خرید مختصر وسایلی برای برنامه به سمت روستای خفر حرکت کردیم. روستای خفر در جنوب شهرستان سمیرم واقع است و برای رسیدن به این روستا باید از حنا گذشت. پس از رسیدن به روستا (۱۷:۲۰) و پرداخت ورودی! (۱۰٫۰۰۰ تومان) اندکی زمان برای مرتب کردن کوله ها و آماده شدن همنورد ها داده شد و در نهایت ساعت ۱۷:۴۰ از محل مسجد روستا آهنگ حرکت به سمت جان پناه شمالی دنا نواختیم. این جانپناه در ارتفاع تقریبی ۳۰۰۰ متر و روبروی قله ی تل دژ واقع است و تنها جانپناه در جبهه ی شمالی دنا می باشد. البته در میانه ی روستا محیط بان محترم جناب عمادی خواستار بررسی مجوز برنامه شدند و پس از بررسی مجوز، تماس با هیئت اصفهان و گرفتن نام تمامی همنوردان و شماره ی سرپرست برنامه اجازه ی عبور دادند و تیم به سرقدمی مژگان حسن پور و عقب داری آقای جعفری به مسیر خود ادامه داد. ساعت ۱۹:۳۰ زیر یال منتهی به جانپناه بودیم و پس از استراحتی کوتاه و ادامه ی مسیر ساعت ۲۰:۱۵ و قبل از تاریکی کامل هوا به جانپناه شمالی دنا رسیدیم. رفته رفته هوا کاملا تاریک و آسمان پرستاره ی دنا نمایان شد.

(قله تل دژ و آسمان دنا، عکس از سپهر پورخلیلی)

پس از برقراری چادر ها طی جلسه ای کوتاه توضیحاتی درباره ی صعود روز جمعه و ساعت حرکت و خاموشی (۲۲:۰۰) داده شد. صبح روز جمعه ساعت ۵:۱۵ تیم دوازده نفری (صبحانه خورده) به راهنمایی آقای کاظم زاده و سرقدمی خانم حسن پور حرکت به سمت قله را آغاز کرد. یکی از همنوردان که به قصد جان پناه همراه تیم آمده بود در کمپ ماند. مسیر صعود به قله ی قبله درست در جهت جنوب پناهگاه است و وپس از پیمایش یال جنوبی جان پناه وارد قسمت دست به سنگ مسیر شده و این دست به سنگ تقریبا تا قله ادامه دارد. حدود یک ساعت از مسیر را روی یال جنوبی جان پناه که شیب تندی ندارد پیمایش کردیم و ساعت ۶:۲۵ به ابتدای قسمت دست به سنگ مسیر رسیدیم. در این قسمت توقف کوتاهی انجام شد تا همنوردان کلاه ایمنی خود بر سر گذارند. در توضیح این قسمت از مسیر باید به این اشاره کنم که مسیر ریزشی است و فاصله ی نفرات تیم باید فاصله سنجیده و حساب شده باشد. هم چنین این قسمت از مسیر شیب و به سرعت به ارتفاع اضافه میشود، لذا تنفس مناسب و آشامیدن آب فراوان برای کاهش عوارض ارتفاع توصیه میشود. نکته ی قابل ذکر دیگر حمایت همنوردان است که به علت شیب زیاد مسیر و دست به سنگ و ریزشی بودن آن حمایت بدنی افراد تیم لازم است.

ساعت ۹:۰۰ تقریبا از قسمت ریزشی مسیر خارج شده بودیم و پس از قرار گرفتن روی شیب منتهی به قله (۹:۵۰) پس از پنج ساعت پیمایش در ساعت ۱۰:۱۵ روی قله ی ۴۲۲۵ متری قبله ایستادیم. از قله قبله، قله مورگل به وضوح پیداست. همچنین از چکاد قبله اکثر قلل خط الراس مرکزی دنا در جهت جنوب شرق دیده میشود. در طول مسیر به علت اینکه اکثر مسیر داخل دره بود آنتن دهی موبایل نداشتیم اما روی قله موبایل آنتن داشت و طی تماسی تلفنی با آقای زمانی که به علت مصدومیت قادر به همراهی تیم نبود خبر صعود را اعلام و جای او را قله بسیار خالی کردیم . تا ساعت ۱۱:۰۰ روی قله بودیم در این مدت استراحت کوتاهی کردیم و پس از گرفتن عکس یادگاری با قله فرود را آغاز کردیم.

مشاهده تصویر پانوراما 360 درجه از فراز قله قبله دنا

بهترین مسیر بازگشت همان مسیر صعود بود. به علت ماهیت ریزشی مسیر و شیب تند، فرود زمان کمتری از صعود نگرفت و تقریبا با سرعت رفت فرود انجام شد همچنین بخاطر ریزشی بودن مسیر احتیاط و دقت فراوان لازمه ی کار بود.

پس از پنج ساعت و پانزده دقیقه فرود ساعت ۱۶:۱۵ به جان پناه رسیدیم و پس از صرف نهار و جمع کردن چادر ها راهی روستا شدیم (۱۷:۱۵). پس از رسیدن به روستای خفر در ساعت ۱۹:۳۰ به دعوت یکی از دوستان گروه راسخ (آقای ابراهیم صالحی) به منزل حاج آقا حجاریان شدیم. پس از استراحتی کوتاه به سمت مینی بوس حرکت کردیم و پس از بستن کوله ها روی باربند (۲۰:۳۰). مسیر بازگشت نیز همان مسیر خفر - سمیرم - اصفهان انتخاب شد که بدون توقف در سمیرم ساعت یک بامداد شنبه ۲۳/۵/۹۵ به اصفهان رسیدیم.
در پایان گزارش از زحمات سرپرست و مسئول فنی برنامه کمال تشکر را دارم.

عنوان تصویر
:صعود به قله قبله دنا - گروه كوهنوردي اژكهن
بازدید
:157
ارسال توسط
:کیوان زمانی

کلیه حقوق این سایت متعلق به هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان می باشد.

© 2012-2015  All Rights Reserved.